Home » Nieuws » Fryslân blind voor economisch belang havens en vaarwegen?
Bedrijfsleven luidt de noodklok
Het bedrijfsleven is zeer ongerust over keuzes die het provinciebestuur van Fryslân maakt met betrekking tot vaarwegen en binnenhavens. Het voornemen om geen toekomstbestendige vaarverbinding naar Drachten aan te leggen, is voor bijna vijftig grote ondernemingen reden om de noodklok te luiden.
Op 21 september spreken Provinciale Staten zich uit over een nieuwe vaarverbinding voor de beroepsvaart naar Drachten. De veenpolder Hegewarren wordt onder water gezet. Dit biedt een unieke, eenmalige kans om de binnenhaven van Drachten tot in de verre toekomst bereikbaar te houden.
Op slot
Als het aan Gedeputeerde Staten ligt, komt de nieuwe vaarverbinding er echter niet. Het voorgenomen besluit is zelfs onomkeerbaar: nu niet en nooit niet. Het bedrijfsleven in deze provincie en de landelijke brancheorganisaties voor binnenhavens en beroepsvaart vinden dit ‘dictum’ rigoureus en onbegrijpelijk.
Second opinion
Het negatieve voornemen van de provincie is gebaseerd op een eenzijdige en onvolledige haalbaarheidsstudie. Een ‘second opinion’ van de gemeente Smallingerland maakt hier gehakt van. Nu al benutten 17 bedrijven de grootste binnenhaven van Fryslân, samen goed voor 1250 directe en indirecte banen. Daarnaast is de concurrentiepositie van de hele regio in het geding vanwege de vervoerskosten van grondstoffen.
Circulair
Scheepvaart en havens zijn onmisbaar in de economie van de toekomst. Circulaire economie, waar juist de provincie zich sterk voor zegt te maken, drijft op recycling en op nieuwe stromen grondstoffen. Daar zijn de waterwegen en de binnenhavens hard voor nodig. Die ontwikkeling is in een stroomversnelling gekomen, nu prijzen voor energie en grondstoffen exploderen. De economische waarde van vervoer over water en de bijdrage aan milieu en klimaatverandering, zal alleen nog toenemen.