Iedereen heeft berichten kunnen lezen de afgelopen periode: ‘Tennet kondigt aan dat het stroomnet vol is en er geen nieuwe aansluitingen meer kunnen worden gerealiseerd’ en ‘de minister wordt door kamerfracties gevraagd vol stroomnet als crisis te erkennen’.
Aan de andere kant zijn er regeling en richtlijnen vanuit Europa die havens opleggen om walstroomvoorzieningen te realiseren. En is het voor de scheepvaart de ‘license to operate’ voor de toekomst. Wil de scheepvaart de concurrentie met een elektrische truck aankunnen dan moeten we met elkaar alle zeilen bijzetten. Kortom: er staat havens en scheepvaart een grote uitdaging te wachten.
Er gebeurt al heel veel. Een groep Nederlandse en Vlaamse havens, havenbeheerders en vaarwegbeheerders werkt samen in het Walstroomcollectief. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens is strategisch partner van deze samenwerking. Over enkele weken is van meer dan 150 locaties de vermogensbehoefte in kaart gebracht. Dit is een belangrijke stap om gezamenlijk inzicht te krijgen in welke stappen de komende periode genomen moeten worden voor een dekkend netwerk van walstroomfaciliteiten.
Daarnaast zijn havens en vaarwegbeheerders samen met koplopers in de markt rondom walstroom bezig met innovatie. Dit doen we in het Onshore Power Supply Network (OPSN). Want alleen als partijen met elkaar samenwerken en nadenken over alternatieven kunnen we met elkaar een dekkend netwerk realiseren. Eenvoudig een kast aansluiten op het netwerk, dat wordt steeds lastiger in de toekomst.
Heb jij als haven behoefte aan ondersteuning om te voldoen aan de Europese richtlijnen? Of wil je direct betrokken zijn en meedenken in de manier waarop walstroom vorm kan krijgen de komende jaren? Neem dan contact op met Marieke Vavier van Port Solutions Rotterdam. Zij vertelt je graag mee over de manieren om deel te nemen aan het Walstroomcollectief of aan te sluiten bij OPSN.